Care este afacerea potrivita pentru mine ?

Cati dintre voi credeti ca aveti o idee geniala , revolutionara de afaceri ? 😀 .

Intr-un articol precedent am impartasit cu voi pozitia mea vis a vis de cat valoreaza o idee de afaceri. Am spus atunci ca pur si simplu nu cred ca exista idei de afaceri extraordinare si ca altele sunt elementele care fac diferenta.

Pentru ca oamenii cu “idei geniale” se pare ca au lipici la mine revin in acest articol cu cateva completari legate de tema.

Acum o saptamana un prieten a venit la mine cu ideea lui geniala. Ca de obicei cand ma intalnesc cu astfel de abordari este destul de greu sa dezamorsez entuziasmul nefondat al proprietarului de idei . Imi place sa vad lumea fericita si nu aduc in discutie de la inceput, toate elementele care trebuie avute in vedere, mai ales daca este o discutie informala la o cafea.

Dupa cum am mai spus nu cred ca exista idei bune …ci mai degraba afaceri bune, antreprenori buni, echipe bune, planuri bine puse la punct …..dar in nici un caz idei bune.

O idee poate prinde valoare sau nu in functie de ce anume faci cu ea si cum o aplici. Alfel spus e o idee buna de afaceri sa ai un magazin alimentar ? Pentru unii s-a dovedit a fi o idee buna, pentru altii una dezastruoasa. Cred ca ai inteles mesajul.

Acum vreau sa revin si aduc in discutie cateva repere (generale)  pe care trebuie sa le ai in vedere atunci cand ai in minte o idee de afaceri.

Aceste elemente pot fi folosite ca un filtru pentru propriile tale idei astfel incat sa ai un raspuns la intrebarea ta personala legata de aceea idee. Aceste repere te pot ajuta si in cazul in care ai mai multe idei si nu esti hotarat pe care ar trebui sa lucrezi mai mult.

Stiu ca uneori poate fi frustrant sa nu stii de ce sa te apuci. Toate ti se par bune, nu esti sigur de nici una, parca ai face una, parca ai face alta …si stai si stai pana nu mai faci nimic. Scuzele se opresc aici J.

Iata cele  cateva repere despre care vreau sa iti vorbesc astazi.

Ideea ta de afaceri rezolva o problema in societate ? De multe ori gandim lucrurile doar prin prisma noastra si gandim o idee de faceri in asa fel incat sa ne rezolve noua o problema intai si nu clientilor nostri. Altfel spus:  Ideea ta rezolva o problema pe care multi oameni o au ?. Daca raspunsul este da , atunci ai o piata unde sa iti vinzi produsele si serviciile.

Daca doar tu ai acea problema si mai ai un var in China care are aceasi problema si nu ai mai auzit de nimeni altcineva sa aiba acea problema…atunci ai o problema :).

Esti pasionat de ideea ta ? Cand te gandesti la a pune in practica acea idee iti zboara fluturii prin stomac ? E ceva la care vrei si iti face placere sa lucrezi in fiecare zi ?

Daca intri intr-o afacere noua vei intalni inevitabil obstacole. Daca de la inceput pornesti fara entuziasm si asteptari vei fi tentat sa renunti inainte de a obtine primele rezultate.

Dincolo de asteptarile materiale trebuie sa ai si implinire atunci cand muncesti la afacerea ta.

Esti gata sa te dedici acelei afaceri o perioada de timp de cativa ani ? Adica te vezi facand aceeasi afacere si peste cativa ani sau e doar o actiune tranzitorie ?

Sigur ca sunt si “afaceri” care tin de oportnunitati de moment, nu la acelea ma refer. Ma refer la acele constructii care nu se realizeaza peste noapte si la care trebuie sa cladesti pana ajungi la un anumit grad de succes. Cred ca si tu stii ca si mine ca e nevoie de perseverenta in ceea ce faci pentru a obtine rezultate.

Mai exista afaceri similare care sunt de succes ? De multe ori pornim cu ideea ca trebuie sa facem ceva revolutionar ca sa mearga , ceva ce nu s-a mai auzit, ceva ce nimeni nu a mai facut. Provocarea legata de aceasta abordare este ca intra in conflict cu primul reper : Ideea ta rezolva o problema in societate ? . Daca ai o idee care nu o mai implementeaza nimeni se prea poate sa nici nu existe o nevoie reala pentru asa ceva.

Daca ideea ta o fac si altii cu succes este un lucru pozitiv nu unul negativ. Inseamana ca merge , inseamna ca exista piata pentru produsul sau serviciul respectiv si se poate obtine profit.

Sigur tu poti folosi factori de diferentiere fata de concurenta, dar in fapt e aceeasi idee pana la urma.

Ai cunostinte sau experienta in tipul de afacere pe care vrei sa il pornesti ? Esti dispus sa inveti sau sa folosesti expertiza si experienta altora in implementarea afacerii tale ?

E nevoie sa intelegi cat mai mult o afacere inainte sa incepi. Asta nu este o scuza sa renunti ci un sut in fund sa treci la treaba. Astazi exista multa informatie disponibila asa ca este mult mai usor ca in trecut sa te informezi in amanunt despre orice domeniu vrei.

Nu te baza doar pe sentimente atunci cand decizi sa pornesti o afacere, doar ca ti se pare extraordinara sau interesanta. Fa o cercetare aspra domeniului astfel incat sa intelegi cat mai mult despre acea afacere.

Ai un avantaj competitiv de care esti constient fata de concurenta in a atrage clienti ? Trebuie sa stii ca cei care fac deja acest lucru au testat si au ajustat diverse canale prin care isi atrag clientii si isi vand produsele si serviciile. Au optimizat anumite cai iar acum folosesc acest lucru ca pe un avantaj competitiv. Cand ai o idee de afaceri trebuie sa ai in minte si o idee de cum o sa ajungi cu produsele tale la potentialii clienti. Aici ai toata libertatea sa ai “idei bune” asfel incat sa gasesti cai cat mai inovative, de a prezenta ceea ce vrei sa vinzi.

Ma ajuta afacerea aceasta sa imi indeplinesc visul si obiectivele personale ? De ce ai vrea sa stii acest lucru ? Pai e simplu ! De multe ori vrei libertate si independenta financiara si obtii 12 ore de munca pe zi si datorii.

Sigur ca lucrurile nu se intampla intotdeauna asa cum le planuim. Nu la asta ma refeream atunci cand aduceam aminte de munca si datorii. Problema e ca sunt multi proprietari de afaceri care stiu de la inceput ce presupune afacerea in care intra si totusi intra sperand ca poate totusi la ei va fi diferit.

Adica daca te faci sofer de taxi cu ideea de a avea mai mult timp liber sau sa scapi de condus, pornesti de la inceput pe un drum gresit :). Cred ca ai inteles la ce ma refer.

Acum cand ai o idee de afaceri e bine sa o treci prin aceste intrebari si astfel sa iti mai clarifici cate ceva din elementele ei.

Sigur tu nu esti unul dintre aceia care au probleme in a face evaluari obiective si pertinete legat de propriile idei de afaceri , dar totusi in caz ca :))))).

Articolul raspunde in final daca ideea de afaceri e buna pentru tine nu la modul general . Daca afacerea raspunde asteptarilor tale si iti aduce ceea ce astepti de la ea atunci e potrivita.

Retine ! Nu ideea ci executia face diferenta.

Spune-mi te rog care este ideea ta de afaceri si ce ai de gand sa intreprinzi pentru ca ea sa prinda valoare, sau pur si simplu lasa un comentariu cu parerea ta legat de ce am scris mai sus.

Pentru succesul tau,

Daniel Moga

One comment

  1. multumesc pentru sfaturi, imi doresc sa deschid un plafar intr-un oras mai mic, acum ca am ideea incep sa gasesc resursele necesare deschiderii

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*