Cum sa te organizezi pentru succes ?

Daca esti antreprenor sau te pregatesti pentru antreprenoriat, atunci ai propria ta agenda in care iti notezi tot ce ai de facut astfel incat sa poti duce la bun sfarsit lucruile importante pe care le ai de rezolvat.

Frustrarea majora care apare este ca timpul ti se pare ca se scurteaza in fiecare zi iar lista se dubleaza si se tripleaza pana la sfarsitul saptamanii in loc sa se goleasca.

Se prea poate ca sa ai un program stabilit de altii, cum ar fi “seful tau” ? sau pur si simplu sa traiesti viata dupa imprejurari cu promisiunea eterna ca de maine o sa actionezi in directia care ti-ai propus :).

De foarte multe ori se intampla sa pierzi timul cu fel de fel de fleacuri sau “ devoratori de timp” care te fac sa pari ocupat dar care de fapt nu iti aduc rezultatele pe care le astepti de la viata. Aici trebuie sa fii atent sa nu traiesti doar cu impresia ca nu ai timp, iar timpul tau sa ti se scurga printre degete fara sa poti face nimic.

Ce este de fapt managementul timpului ? Dupa cum reiese si din descriere e o modalitate de ati organiza cat mai bine si mai eficient timpul.

Cand esti angajat este mult mai simplu, pentru ca altcineva iti organizeaza timpul cel putin opt ore pe zi. Daca esti in schimb antreprenor si ai angajati sau pur si simplu lucrezi pentru tine atunci intervine o cu totul alta dinamica, iar timpul trebuie gestionat cu o atentie sporita.

Esti deodata responsabil de propriul tau orar, intalniri, programari, prioritati si asa mai departe.

Exista mai multe dimensiuni sau mai bine zis domenii pe care le acopera managementul timpului. De exemplu cum sa iti programezi pe o lista anumite activitati pana la stabilirea obiectivelor, a prioritatilor si elaborarea misiunii si a valorilor proprii.

Intalnim astfel atat aspecte mai tehnice care tin de planificarea propriuzisa dar si elemente de interpretare care tin mai mult de latura filosofica a conceptului si de eficacitate. Altfel spus nu e destul sa fii eficient si sa indeplinesti toate sarcinile de pe lista, dar la final trebuie sa fii si fericit in legatura cu asta.

Multa vorbarie si multe modele si forme prin care ne putem organiza mai bine. Dar inainte de a adopta o metoda sau de a incepe pur si simplu sa ne planificam lucruri trebuie sa stim cum stam , sau care este situatia actuala.

La fel cum mergem la medic sa ne evalueze apoi ne prescrie un tratament si aici trebuie sa ne facem o analiza a timpului nostru si cum anume il folosim in viata noastra de zi cu zi.

Specialistii recomanda sa facem un “audit” adica sa monitorizam timp de cinci zile tot ceea ce facem in mod normal si sa ne notam. Eu zic ca ca o poti face la un anumit nivel si in 20 de minute (daca ai  memorie mai buna).

Daca stai si analizezi pur si simplu ce ai facut saptamana trecuta sau ultimele trei zile. Asa incepand de dimineata cand te trezesti pana seara la culcarica.

Descoperirile sunt destul de socante. Si pot fi socante in cel putin doua directii. Fie afli ca “spargi” mult timp aiurea, chiar daca in realitate esti stresat si incordat de sarcinile care le ai, si nu le poti duce la bun sfarsit pentru ca le amani.

Fie afli ca esti foarte eficient si ca realizezi multe lucruri, dar ca nu pentru tine si nu in directia in care sa te faca pe tine fericit si sa te aduca mai aproape de visul tau. Sau te poti regasi chiar in ambele.

Daca te afli in cea de a doua situatie si inca nu ai citit materialul meu “Cum sa folosesti timpul pentru propriul tau succes” il recomand cu caldura. Il poti descarca gratuit prin abonarea la newsletterul meu .

Ok sa mergem mai departe. Ai auditul …ai dovada J. Ce poti sa faci ?

O sa realizezi ca sunt atat de multe puncte in decursul unei zile care te distrag de la lucrurile importante. De la telefoanele inteligente pana la retelele de socializare ca aceasta  unde citesti tu articolul :).

Identifica acesti hoti de timp, constientizeaza impactul lor in viata ta si ia o decizie in privinta asta.

Un alt element pe care trebuie sa il observi este momentul cel mai productiv al zilei in ceea ce te priveste. Daca arunci o privire in urma pe cateva zile o sa observi in ce parte a zilei rezolvi cu precadere si cu succes cele mai mari provocari din agenda ta. Esti o persoana matinala ? Esti una nocturna ? Cand te poti concentra mai bine ?

Cunoscand aceste lucruri despre tine, o decizie inteligenta ar fi ca sa iti planifici timpul pe cat posibil si in functie de acest ciclu al energiei personale.

Eu de exemplu dimineata am destul de putina energie urmand ca pe parcursul zilei energia mea sa creasca. De multe ori ma regasesc seara in cele mai productive momente ale zilei.

Daca esti angajat si lucrezi pentru cineva esti nevoit sa faci lucrurile atunci cand e oportun pentru angajatorul tau , de multe ori in momentele in care e posibil sa nu fii cel mai productiv. Daca lucrezi pentru afacerea ta e o provocare sa iti alegi cel mai potrivit moment pentru un anumit tip de sarcini.

Acum ca stii cum iti petreci timpul, unde ai scurgerile majore, care este perioada cea mai productiva a zilei pentru tine poti incepe sa planifici mai inteligent.

Incepem cu organizarea unei zile.

Findca stii si tu ca lucrurile se schimba cu o mare rapiditate si planificarile pe cateva saptamani inainte nu mai tin ..poate doar daca esti ministru si ai intalniri oficiale, atunci iti propun sa iti planifici in mare proiectele la care lucrezi urmand ca in fiecare zi sa iti stabilesti lista de sarcini.

Primul lucru de dimineata sau cu o seara inainte fixeaza acele sarcini pe care vrei sa le duci la sfarsit in acea zi. Incepe cu programarea sarcinilor cele mai importante si mai greu de realizat astfel sa scapi de presiunea cea mai mare cat mai rapid.

Daca le planifici la sfarsitul listei stiind ca e nevoie de mai mult timp sa fie rezolvate si sunt mai complexe , risti sa le eviti pana cand nu le mai poti realiza, finda pe parcurs mai apar si alte probleme care trebuie rezolvate. Deci tine mnte acest lucru : Incepe cu ce e mai greu ! Mda stiu.

Sunt multe lucruri care pot fi imbunatatite atunci cand vorbim de managementul timpului, de la organizarea mediului in care lucrezi, folosirea unor agende specifice, a unor instrumente software , pana la delegarea unor ssrcini si asa mai departe.

Scopul meu nu e sa complic lucrurile ci sa le simplific, deaceea iti propun doua aspecte la care sa te gandesti.

    • Fii constient pe ce se scurge timpul tau si ia decizii cu privire la acestea.
    • Fa o planificare scrisa a sarcinilor si incepe in capul listei cu lucrurile cele mai grele

Si acum ceva important ! Motivul pentru care am si scris acest articol !

Daca in programul tau de zi cu zi nu se regasesc elemente care sa te conduca spre visul , planurile si aspiratiile tale atunci mergi pe o cale gresita.

Inteleg ca e posibil sa nu fii astazi exact in locul pe care il vrei , se prea poate sa fii nevoit sa iti ocupi timpul cu problemele altora si nu ale tale.

Fa o promisiune fata de tine ca acest lcuru se v-a schimba. Planifica in fiecare zi sau cel putin de 2 ori pe saptamana lucruri care te vor duce mai aproape de independenta pe care o meriti.  Fa acest lucru in mod constient si cu perseverenta si vei observa schimbari.

Nu trai doar cu impresia sau chiar realitatea ca esti ocupat si ca nu mai poti face nimic.

Te rog sa imi lasi un comentariu sub articol si sa imi spui cum iti organizezi tu timpul ? Cat la suta din acest timp cladesti la viitorul tau (si al familiei tale) si cat pentru viitorul altora ?

O zi maxima,

Daniel Moga

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*