Marketing pentru afacerea ta !

marketing Marketing pentru afacerea ta sau o invitatie la Circ.

Marketing? Te-ai gândit vreodată de unde poţi lua informaţii relevante pe care să le poţi aplica imediat în afacerea ta?

Sunt sigur că te-ai gândit!

Poate ai auzit de multe ori vorbindu-se pe la cursuri la facultate sau la conferinţele de afaceri despre marketing, vânzări, brand, reclama dar nu ai reuşit să treci bariera dintre teorie şi practică.

Poate fi greu şi te înţeleg.

Gradul de abstractizare în formele de învăţământ clasice este atât de mare încât cred că vom ajunge până ăla urma să avem o culegere explicativă care să vorbească despre un dicţionar care la rândul său conţine termeni şi definiţii despre marketing şi vânzări.

Şi până să aflăm ceva concret să pierdem ideea de la care am plecat.

Ca să nu rămânem şi noi doar în sfera retoricii am să creionez în continuare cea mai practică abordare de marketing pe care o poţi avea ca antreprenor sau aspirant la pornirea unei afaceri.

Aşa că nu mai stăm pe gânduri şi te invit la Circ

Dacă vrei să înveţi şi să preiei rapid şi eficient un model de marketing eficient şi să îl aplici în afacerea ta imediat şi cu rezultate garantate trebuie să mergi la circ.

Circul este de departe o afacere în care poţi observa cu ochiul liber cele mai de bază, mai simplu de utilizat şi mai eficiente tehnici de marketing şi vânzări.

Totul la vedere, totul în mai puţin de 3 ore, totul inclus în preţul biletului.

De cele mai multe ori mult mai consistent si mai bine ca la orice curs de vanzari 🙂  -daca stii la ce sa fii atent.

Ce trebuie să faci ca să beneficiezi de această prestaţie este să pierzi spectacolul de circ şi să priveşti prestaţia de marketing.

Dar ca să nu te ţin în ceaţă uite ce am de spus:

Context:

O afacere o poţi privi cu ochiul liber cel puţin prin două perspective.

1. Vezi ce să întâmplă pur şi simplu, ceea ce îţi este dat să vezi. Elementele de conţinut.

2. Vezi dar nu neapărat “observi” – elementele regizate, elementele de context care par naturale, obişnuite ca făcând parte din conţinut, dar care au cu totul alt rol şi anume:

– Rolul de a poziţiona, de a influenţa, de a vinde, de a fideliza, de a vinde şi mai mult, de a crea relaţie, de a obţine recomandări, etc.

Acum că am spus asta…

…înţelegi ce vroiam să spun mai sus cu faptul că trebuie să pierzi spectacolul de circ şi să urmăreşti spectacolul de marketing.

Ultima oară când am mers la circ în loc să văd leii ca toată lumea, am urmărit cu totul şi cu totul alt spectacol.

Acest spectacol vreau să îl prezint astăzi pe scurt şi pentru tine.

Până la final vei simţi o dorinţă puternică să mergi la circ:))) şi să urmăreşti un spectacol pe care nu l-ai mai văzut niciodată.

Spectacolul de marketing care pentru tine că antreprenor merită să plăteşti dublu biletul.

Uite la ce trebuie să fii atent:

1. MARKETING (Vine Circul În Oraş)

Atunci când soseşte în oraş serveşte primele lecţii de marketing şi anume:

A) se promovează folosind diferite canale. Uneori -(fluturaşi, pliante, bilete cu discount, radio, afişe, platforme mobile şi audio.

Canalele de comunicare sunt alese în funcţie de publicul vizat în comunitatea respectivă. (de exemplu bilete cu discount lăsate la intrarea în toate grădiniţele şi şcolile primare din oraş)

Ce poţi învăţa de aici?

În primul rând să te promovezi. Cele mai multe afaceri nu au nici un fel de promovare cu excepţia vadului sau a panoului de la intrare.

În al doilea rând, să te promovezi folosind un marketing care cuprinde canale variate de comunicare în funcţie de publicul pe care vrei să îl atingi.

B) se diferenţiază şi se poziţionează în raport cu alte “afaceri similare”

Nu vei auzi niciodată că se strigă “hai la circ”. Folosesc întotdeauna cârlige specifice care să îi diferenţieze de genul:

– Singurul circ din românia care…
– Acrobatul x tocmai întors din statele unite cu o nouă acrobaţie
– Unicul tigru alb din europa
– Celebrul dresor x
– Celebrul circ Las Vegas (care apropo.. anul trecut era Verona sau ceva de genul)
– Cel mai mare circ din…

Ce poţi învăţa de aici?

Una dintre “problemele invocate” de antreprenori când vine vorba de marketingul de diferenţiere este că nu văd nici ei nici alţii nici o diferenţă între afacerile lor şi nici nu ştiu ce ar trebui să facă ca aibă una.

Cum să diferenţiezi salamul de salam? Sau circul de circ?

Exemplul de mai sus este o dovadă clară că se poate şi anume: Te prezinţi într-un mod care îţi conferă unicitate chiar dacă nu neapărat o ai. Poate nu ai un tigru alb la tine la firmă dar orice ai avea ai putea să spui:

În loc de banalul “rochii” – ai putea să spui “rochii din Bangladesh” (dacă de acolo sunt) – ai înţeles precis ce vreau să spun.

2. Marketing (Te gândeşti şi mergi la spectacol)

Partea a doua pe care poţi să o observi înainte de a intra în cort este legată de preţurile practicate, program, poziţie şi expunere.

A) preţurile sunt elastice (fiindcă circul nu e doar circ ci e unic) adică are pe “leul alb” sau “acrobatul x” le poate vinde cu cât vrea.

Un fel de coenzima Q10. Dacă tu eşti primul poţi pune un preţ pentru care cumpărătorii nu au neapărat referinţă său mod de comparaţie.

Pentru că preţul este elastic (au creat un preţ elastic) se folosesc de asta şi păstrează preţul maxim pe care doresc să îl încaseze pe parcursul a 2-3 zile după care au o seară (de obicei care ar merge cel mai prost) şi la care au un discount de 50 % – adică la un bilet cumpărat ai unul gratis.

Poziţia *fizică pe care o ocupa este atât legată de logistică dar şi de vad. Aleg întotdeauna o zonă cu trafic mare (parcări de mall)

Procesul de marketing continuă…

B) poziţie şi expunere continuă

Animalele de multe ori sunt poziţionate în zona imediată a străzii spre disperarea pasagerilor din dreapta care observă cum maşina o ia încet spre parapeţi în timp ce şoferul e cu ochii la elefanţi şi cămile.

Promovarea continuă prin toate canalele alese şi după ce încep primele spectacole ba mai mult, se extind în mod organic prin diseminarea celor care vin la spectacole şi care pleacă încărcaţi cu briz brizuri “brand-uite”.

Ce poţi învăţa de aici?

Învaţă să creezi preţuri elastice pentru produsele şi serviciile tale (prin diferenţiere, prin adresarea către o nişă foarte specifică, prin livrare specială, prin, prin, prin)

Dacă diferenţierea ta faţă de concurenţi şi în fata pieţei este preţul, te afli într-o poziţie foarte vulnerabilă. Scapă de această poziţie.

Foloseşte orice oportunitate ai pentru promovare. Clienţii pe care deja îi ai îţi pot oferi referinţe sau recomandări (trebuie să creezi context pentru asta, să le dai ocazia să o facă)

Nu te opri din procesul de marketing. Nu “fă reclama” cum se spune o dată pe an. Fă în fiecare zi.

Construieşte un proces predictibil şi constant care să aducă clienţi în mod conţinu.

Foloseşte mediul, vadul, poziţia să atragi atenţia. Dacă nu ai cămile… poate poţi împrumuta de undeva un măgar 😛 sau ceva.

3. Marketing (Intri la spectacol)

Dacă tot ce am văzut până acum a fost să pregătim scena pentru un spectacol reuşit, demonstraţia de forţă abia acum începe.

Te-ai aştepta să spun că doar pentru aia s-au plătit biletele nu? Să fie livrat spectacolul.

Stai puţin! Marketingul nu se termină aici. Abia acum începe.

Intri la cort şi ai parte de… lei? Nuuu. Marketing Avansat:)

Mai multă promovare, mai multă vânzare.

Când intri în cort nimic nu e la întâmplare deşi lucrurile par să fie aruncate care pe unde au încăput.

Dacă în cele mai multe afaceri începutul este timid iar finalul are loc odată cu vânzarea, la circ nu.

Încă o ocazie să înveţi marketing de aici şi nu de la şcoală.

Cum intri eşti întâmpinat de un cordon de oameni îmbrăcaţi în uniformă (îngrijitori, operatori, muncitori) — care nu stau de geaba în timpul spectacolului, crează impresie şi livrează experienţă clientului.

La dreapta poţi cumpăra de mâncare, nu orice:). Poţi cumpăra cam tot ce îşi doresc copii. Pop corn, vată pe băţ, etc.

La stânga poţi cumpăra suveniruri – cam tot ce îşi doresc copii şi părinţii nu îi pot refuza. (săbii luminoase, măşti, lasere, toate cu sigla circului lipită prost pe ele)

În faţă alte două opţiuni – tribuna (preţ normal) scaun lângă ring (preţ vip) -uppsell

Muzică, lumini, experienţă. Clovn care îţi ofertează enervant copii cu tot felul de lucruri.

Începe spectacolul (nimic interesant-daca ai mers pentru marketing)

Urmează pauză. Nu NU să mergi la toaletă. Să cumperi mai mult din cele amintite.  Si in plus:
(cross-sell)
– Poze cu puiul de leu
– O tură roată pe ponei

O altă serie de spectacol urmată de o altă pauză
(down-sell)
– Poze cu zebra (ceva mai ieftin)
– Ultima plimbare cu poneiul la discount (cine nu era hotarat din cauza pretului)

Ce poţi învăţa de aici?

A) marketing ul nu se termină odată cu vânzarea ci continuă

– Ce poţi face cu clientul care tocmai a cumpărat ceva de la tine?

Ce îi poţi oferi în plus, ce îi poţi oferi mai scump? Ai o variantă premium pentru el?

Mai are ceva nevoie pe lângă ceea ce deja i-ai vândut?

ÎI poţi oferi încă ceva ieftin în plus… să nu plece cu o mâna goală? – Nu te costă nimic să întrebi nu?

B) reinventează, reciclează, inovează

– Dacă “mobila la petri” e perimat încearcă altceva nu rămâne cantonat aici
– Dacă “case de lemn” – e banal, încearcă Soleta -special
– Foloseşte totul în procesul afacerii (salopete, o femeie de servici sexy, un chelner beat, tot ce ai) pentru a crea experienţe.
– Suficient de bine e suficient

(la fel ca abţibildurile prost lipite pe săbiile şi măştile de vânzare de la circ)- perfect e pentru marketingul de la şcoală. Suficient de bun e pentru afacerile funcţionale.

Dacă antreprenorii ar lua în considerare şi ar aplica aceste elemente de marketing care de cele mai multe ori nu costa în plus ar fi…

Ca la circ! Nu?

Dacă te-am convins că trebuie să îţi iei bilet atunci e excelent. Vei avea parte de o lecţie de marketing, mai ales că acum ştii la ce să fii atent.

O să spună copii – Tatii! Leii sunt în partea cealaltă:)

Dacă nu,

atunci iată câteva elemente pe care doresc să le punctez:

1. Fă întotdeauna diferenţa între conţinut şi context. Nu te pierde în amănuntele afacerii, în gustul ciorbei fără să te îngrijeşti sau să observi ambianţa şi ceea ce face ca ciorba să plece din oala spre farfuria clientului ca mai apoi să se regăsească în… casa de marcat.

2. Păstrează întotdeauna procesul (fie el cât de simplu) în detrimentul operaţiunilor de tipul hey-rupp. Expunere-Pozitionare-Vanzare-Experienta-Mai multă vânzare.

Lasă-mi un comentariu sau spune “bogdaproste” la comentarii.. mai jos.

Să fie primit,

Cu prietenie şi haz,

Ca la circ,

Daniel Moga

Daniel Moga

 

 

 

PS: Nu mai spun că abonarea la newsletter este vitală dacă ai o afacere sau doreşti să porneşti una.

PPS: Dacă afacerea ta plânge după un sistem de marketing, nu sta pe gânduri şi scrie-mi aici.

Un experiment amuzant 🙂

10 comments

  1. f bun articolul…ai punctat f fain prin acest exemplu cu circul

  2. Multumesc baieti pentru aprecieri.

  3. cautam de multa vreme pe cineva sa explice mai concret aceste lucruri. este foarte folositor ce spui despre marketing si cum se aplica in mod practic.
    exemplul e foarte bine ales si plin de invataminte. am deja cateva idei bune pe care sa le aplic.
    multumesc Daniel

  4. Super.. Multumesc Daniel. Foarte interesant..

  5. Super.. Multumesc Daniel. Foarte interesant foarte concret punctat

  6. Foarte bun articolul, mi-a placut! O parte din informatii le stiam si chiar le pun in aplicatie.. Totusi nu inteleg care este diferenta intre up-sell si cross-sell?

    • Claudiu, Up-sell se refera la acelasi produs sau serviciu intr-o varianta premium (de exemplu). In exemplificarea din articol am folosit explicatia urmatoare :
      serviciul (de baza) – spectacolul de circ – bilet normal 80 ron la tribuna.
      up-sell (acelasi sepectacol de circ) bilet langa scena 120 ron.
      Acelasi spectacol , in doua variante de pret.
      Down-sell la acelasi spectacol in ziua de joi unde poti intra cu 80 ron doua persoane.

      Cross-sell – sunt serviciile complementare sau adiacente , in cazul nostru – fotografii cu animalele, calaritul poneilor etc.

      In sens mai larg putem sa vedem operatiunea de cross-sell si prin ofertarea unor servicii complementare care nu neaparat fac parte din oferta noastra personala. De exemplu recomandarea in schimbul unui comision. – vinzi o cruce si il trimiti pe cumparator la “Misu” care o si monteaza pentru tine.

      Concluzia ar fi sa gasesti posibilitati prin care poti folosi cele doua tehnici in ceea ce faci deja.
      Si aici te intrebi :
      – Ce altceva mai are nevoie clientul meu ?
      – In ce fel as putea sa ii ofer acelasi produs intr-o varianta premium (mai bun, mai repede, mai usor,mai “portocaliu”

Leave a Reply to claudiu Cancel reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*