Cum Sa Fac Reclama Eficient, Fara Sa Ma Coste Mult si Cu Rezultate Garantate ?

reclamaDeşi nu este la “modă” printre antreprenorii de afaceri mici să investească bani în marketing,

Din când în când, atunci când cuţitul ajunge la os…

Murmură printre dinţi: Cred că ar trebui să fac reclama.

Cei mai mulţi ezită să facă reclama produselor şi serviciilor proprii din teamă de a nu arunca banii pe fereastră.

Fi că ai mai încercat şi nu ai avut rezultate, fie preferi să te bazezi doar pe fluxul natural de clienţi doar pentru a evita necunoscutul trebuie să ştii câteva lucruri.

Dacă ai fost victima unei “agenţii de publicitate” sau a unor furnizori de materiale publicitare care

Ţi-au vândut produsele (fluturaşi, pliante, web site-uri, bannere, reclame tv locale, spoturi radio, afişaje şi sponsorizări la diverse evenimente)

Fără servicii ataşate (campanii integrate, evaluări şi studii aferente, cunoaşterea pieţei în care operezi şi a clienţilor)

Se poate să fii reticent când auzi de marketing, reclama.

Am să îţi răspund în continuare la cinci întrebări care să îţi clarifice câteva elemente simple atunci când faci reclama.

În final vei ştii cum să faci reclama eficient şi cu rezultate garantate.

Adică clienţi care te plătesc.

Părintele marketingului modern – Philip Kotler este unul dintre cei mai respectaţi gânditori, autori şi consultanţi de marketing strategic din lume.

El spune despre reclama că este o formă de prezentare şi de promovare a ideilor, bunurilor şi serviciilor, contra cost. (cuvinte cheie – contra cost)

Fac aceasta demarcare între reclama (contra cost) şi alte forme de promovare din două motive:

  • firmele care obţin rezultate bune îşi fac reclama plătită
  • conceptul “gratis” e pentru clienţi nu pentru antreprenori

Haide să intrăm în subiect şi să vedem ce e de făcut

Ce fel de reclama să aleg?

Ca să poţi răspunde la această întrebare trebuie să răspunzi mai întâi la întrebarea:

Cine este potenţialul meu client şi unde îl întâlnesc cel mai des. Când se întâlneşte sau îşi aminteşte el cel mai mult de problema pe care eu o rezolv cu produsul său serviciul meu?

Când răspunzi la această întrebare vei ştii şi răspunsul la ce fel de reclama ar trebui să alegi.

Să luăm un exemplu:

Să presupunem că potenţialul tău client circula foarte mult cu maşina. Atunci câteva idei prin care poţi să îi aduci la cunoştinţă despre produsul său serviciul tău ar putea fi:

Panourile publicitare de pe marginea drumurilor

Spoturile radio regionale sau naţionale

Dacă în schimb potenţialul tău client este pensionar, e foarte probabil ca afişajul de pe DN1 nu va fi de mare impact pentru el. În primul rând pentru că nu îl va vedea aproape niciodată.

Ai prins ideea!

Reclama pe care trebuie să o alegi este reclama care poate fi adusă cât mai uşor şi mai natural în fata clientului tău ţinta.

Data viitoare când vei fi abordat să “cumperi” reclama nu o să mai stai să te gândeşti..

O fi bine, o fi rău… Vei ştii exact unde unde să îţi faci reclama. Adică unde umblă, caută şi petrece timp clientul tău ţinta.

Cum pot fi sigur că obţin rezultate din reclama mea?

Cea mai mare greşeală pe care o văd la clienţii cu care intru în contact este că habar nu au dacă reclama “merge bine” sau nu.

De ce nu ştiu acest lucru? Pentru simplu fapt că nu măsoară.

După cum spuneam la începutul articolului au ajuns să fie la un moment dat “victima” vânzătorilor de reclama.

A venit cineva la ei şi le-a propus să îşi facă reclama într-o revistă. Şi au făcut.

A venit altcineva şi le-a propus să apară într-o reclama statică la televiziunea locală. Şi au apărut.

A mai venit cineva şi le-a propus să îşi facă un website. Şi au făcut.

Povestea poate continua la nesfârşit. În funcţie de talentul vânzătorului, antreprenorii cumpăra sau nu diverse forme de reclama într-un mod cu totul şi cu totul aleator şi fără să înţeleagă ce vor obţine de pe urma acestor reclame.

Ce trebuie să faci este să măsori exact rezultatele la acea reclama. Cum poţi face asta?

Întrebând fiecare client care cumpără, care este sursa provenienţei lui.

Pe româneşte: De unde ai auzit de noi?

În acest fel vei ştii exact dacă reclama pe care o faci îţi aduce sau nu rezultate. Mai mult poţi identifica noi surse de clienţi de care nu erai conştient şi pe care le poţi exploata mai bine cu reclama plătită.

Ca şi antreprenor ar trebui să ştii sursele majore de unde îţi vin clienţii. Canalele exacte şi mecanismul prin care aceştia ajung la tine.

Cât ar trebui să mă coste reclama pe care o fac?

Reclama ar trebui să te coste oricât de mult atâta timp cât obţii profit de pe urma ei.

Destul de simplu nu?

În primul rând pentru a găsi cele mai bune canale de a face reclama ar trebui să testezi mai multe canale şi să măsori rezultatele exact cum spuneam mai sus.

În momentul în care observi că anumite canale merg foarte bine, investeşti în acea direcţie şi renunţi la acelea care nu îţi aduc rezultatele pe care le aştepţi.

În funcţie de produsele şi serviciile pe care le vinzi trebuie să te gândeşti cel puţin din aceste două perspective când vorbim de costul la reclama.

  • scot profit imediat încât să îmi acopăr nevoia de capital?

Este un factor important la care trebuie să te gândeşti astfel încât să nu rămâi prea mult în aşteptarea clientului după ce începi să faci reclama. Aici ţine de formă de marketing pe care o adopţi şi de mărimea companiei şi a pieţei care te adresezi.

  • care este valoarea reală a unui client câştigat?

Dacă mai sus vorbeam de profit imediat, aici îţi ofer o altă perspectivă şi anume valoarea în timp a unui client.

De exemplu o clientă care îşi face manichiură la tine e foarte probabil să vină mulţi ani de acum încolo să cumpere aceste servicii de la tine. Atunci trebuie să ai în vedere banii pe care acest client ţii poate aduce în timp.

Dacă o manichiură îţi aduce profit 50 de lei şi tu la rândul tău cheltui 50, 60, 70 de lei pe reclama pentru a obţine un client nu poţi spune neapărat că reclama nu a meritat.

Nu este acelaşi lucru valabil pentru toate serviciile sau produsele pentru care faci reclama.

Cât de multă reclama să fac?

Trebuie să faci atât de multă reclama încât să poţi servii cu succes acei clienţi.

Era o vorbă care zicea “Nu poţi face niciodată prea multă reclama” : )

Adevărul e că e bine să te opreşti în momentul în care obţii contra rezultate din reclama pe care o faci.

Cât de des să fac reclama?

E mai bine să faci reclama constant decât să rupi gura târgului o dată pe an şi să dispari. Asta dacă nu e vorba despre promoţii sau afaceri de sezon.

Clienţii trebuie să audă despre tine în mod repetat şi previzibil. În acest fel vor fi obişnuiţi cu tine şi cu mesajul tău.

De exemplu dacă ai testat şi ai descoperit că o reclama în ziarul local dă rezultate bune, păstrează acea reclama pe aceeaşi pagină, sub acelaşi format pe un termen nelimitat sau mai precis până când reclama continua să furnizeze clienţi.

Cel mai bine e să ai mai multe surse de reclama de unde îţi vin clienţii în mod constant. Nu te baza doar pe o singură sursă.

De exemplu:

Dacă obişnuiai să îţi faci reclama la târgul anual de profil din zona ta şi apoi să interacţionezi cu prospecţii pe care i-ai întâlnit acolo tot restul anului. Închipuie-ţi că anul următor din diferite motive nu se mai organizează târgul. Îţi poţi permite o scădere a cifrei de afaceri cu 30 % să zicem?

Imagineaza-ti acum afacerea ta cu un flux de clienti constant, cu un sistem de marketing si o reclama care stii tot timpul cat te costa, de unde vine si cat iti aduce. Daca e un gand reconfortant e timpul sa te pui pe treaba.

Îţi mulţumesc că mai urmărit. Cred că ţi-am oferit o perspectivă nouă asupra cu privire la reclama şi în ce fel ar trebui să abordezi acest subiect.

Dacă doreşti să lucrăm împreună la implementarea unui sistem de marketing la tine în firma mă poţi contacta aici.

Cu prietenie,

Daniel Moga

PS: Dacă ţi-a plăcut articolul, un share ar fi excelent! La fel şi comentariul tău pe această temă.

5 comments

  1. Foarte bun articolul Daniel!Mi-ai dat cateva ponturi de foarte mare valoare… Asa ca am sa le pun in aplicatie cat de curand. Intamplator sau nu, eu m-am orientat din ce in ce mai mult asupra marketing-ului, asupra reclamelor pe care le fac singur, deocamdata. Dar intotdeauna e bine sa mai vina cineva cu un punct de vedere diferit si eficient…

  2. da foarte bun as vrea sa pun in aplicatie

  3. da foarte bun as vrea sa pun in aplicatie

  4. O reclama la RADIO va inspira multa incredere clientilor dvs. Spre exemplu, doriti sa cumparati o centrala de apartament. Aveti de ales intre centrala Connect si centrala Ferroli. Ce veti alege? Veti cumpara centrala Ferroli pentru ca ati auzit de ea la radio chiar daca centrala Connect este mai ieftina si poate mai buna. Iar daca administratorul acestui website imi permite, va invit pe http://www.mediajingles.com sa va facem un spot radio pe care il puteti trimite la orice radio. Tineti minte: 1. la reclama sa nu renuntati niciodata. Nici macar atunci cand afacerea dvs se bucura de cele mai mari vanzari. 2. Reclama o faceti mereu nu doar atunci cand va ajunge cutitul la os.
    Mult succes in continuare!

Leave a Reply to Claudiu Cancel reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*